ŠKOLNÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Č.j. MSS-3/2017/VP-ŠVP
Schváleno na pedagogické radě: 22.8. 2017
Platnost od 1.9. 2017
OBECNÉ ÚDAJE
Děti se učí tomu, v čem žijí
VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Naše představa ideálně fungující mateřské školy je vytvoření klidného, pohodového prostředí bez stresů, kde budou děti veselé, kamarádské, radující se, hrající si, mající zájem o dění ve školce, těšící se do ní.
S ohledem na individualitu každého dítěte
FILOSOFIE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Motto: Vstoupí-li branou srdce láska, smích a pohoda, jde o dobrý začátek. A dobrý začátek vede i k dobrým koncům.
Naším cílem je vytváření klidného, podnětného a pohodového prostředí, ve kterém dítě získává nové poznatky, experimentuje s nimi a tak rozvíjí svoji osobnost.
Vychází z názvu naší mateřské školy a jsme přesvědčeni, že správným přístupem, láskou a trpělivostí můžeme děti:
ZAMĚŘENÍ PROGRAMU - VZDĚLÁVACÍ PRIORITY
METODY, FORMY A PROSTŘEDKY VZDĚLÁVACÍ PRÁCE
Metody:
Formy:
Prostředky:
Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou (kompetentní, způsobilou) zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny (zejména v prostředí jemu blízkém, tj. v prostředí rodiny a školy) zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají – viz RVP
Záměrem předškolního vzdělávání v naší mateřské škole je dovést dítě na konci jeho období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí pro jeho další rozvoj a učení, pro život a vzdělání. Partnerským přístupem se snažíme, aby získalo základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se umělo přizpůsobit životu v sociální komunitě a v kulturní společnosti. Svým osobnostním postojem ho vedeme k tomu, aby získalo základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot a to vše s ohledem na přizpůsobení věku dítěte a elementárním možnostem jeho chápání a vidění světa.
Hlavními cíli předškolního vzdělávání jsou:
1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání - podporujeme tělesný rozvoj a zdraví (ŠvP, plavání, sport. soutěže, výlety), osobní spokojenost a pohodu dítěte. Systematicky rozvíjíme řeč – pohádky, říkadla, správný mluvní vzor atd. Rozvíjíme schopnost přemýšlet a rozhodovat se. Podporujeme stále dokonalejší chápání okolního světa (počítačové programy), rozvíjíme u dětí fantazii, zájmy a nadání (kroužky, výstav, exkurze).
2. Osvojení si základu hodnot, na nichž je založena naše společnost - vedeme děti k sociální soudružnosti, předáváme dětem kulturní dědictví (tradice, svátky) Poskytujeme dětem možnost poznávat takové hodnoty jako je nedotknutelnost lidských práv, svoboda, rovnost všech lidí, soucítění a solidarita se slabými, péče o druhé. Každá třída si vypracovala svá pravidla chování, která se snaží dodržovat.
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí - zaměřujeme se na vedení dítěte k zájmu podílet se na společenském životě a činnostech ve škole i v rodině (společné akce s rodiči, veřejná vystoupení v KD Dubina i v Domově důchodců). Vytváříme příležitosti k rozvoji sebevědomí a získání zdravé sebedůvěry (lehkoatletický trojboj v rámci spolupráce s jinými MŠ). Vedeme dítě k poznání, že může jednat svobodně a nese za své rozhodnutí odpovědnost.
Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. Specifickou formu představuje didakticky zacílená činnost. Omezujeme učení předáváním hotových poznatků a slovních poučení a snažíme se o probuzení větší samostatnosti, tvořivosti a aktivity dětí při řešení problému a úkolů. Všechny činnosti obsahují prvky hry a tvořivosti. Děti se specifickými vzdělávacími potřebami či s odkladem školní docházky jsou vzdělávány podle individuálních vzdělávacích plánů. Ve vzdělávání nadaných talentovaných dětí nabízíme další aktivity formou zájmových kroužků, které vedou zdarma proškolené učitelky naší mateřské školy.
V naší mateřské škole si děti osvojují klíčové kompetence tím že,
Pomáhají kamarádovi, umí vyjádřit sympatie a antipatie, dokáží být empatičtí
Dokáží přiznat svůj omyl či chybu a omluvit se kamarádovi
Vzdělávací nabídka a její realizace je v naší mateřské škole uspořádána do 4 integrovaných bloků, které spojuje dítěti blízké a srozumitelné téma, umožňující nabízet různorodé činnosti a příležitosti.
1. integrovaný blok - Jaro, léto, podzim, zima, s přírodou si hrát je prima
Příroda je všude okolo nás, děti jsou celoročně v kontaktu s přírodou – pobyt venku, škola v přírodě, výlety, ekocentrum. Děti seznamujeme s novými poznatku ze života zvířat (výlety do ZOO, záchranné stanice, statek Apolenka), z říše rostlin (klíčení semen, přesazování), všímáme si změn v přírodě (led x voda) apod.. Experimentujeme, pozorujeme, objevujeme, učíme se přírodu chránit a zároveň poznáváme i vliv přírody na náš zdravý život. Každoročně tvoříme Ekologický projekt, na který získáváme i finanční dotaci z Magistrátu města Pardubic. Čerpáme náměty i z environmentálních odborných metodik (viz výše).
2. integrovaný blok - Hrajeme si, míč se koulí, obletíme zeměkouli
Děti se seznamují s vesmírem, s planetami v něm, podrobněji s planetou Zemí - s pevninou (světadíly, státy, naše republika, město, kde žijeme) a s vodstvem na Zemi (oceány, moře, řeky, koloběh vody, život ve vodní říši). Na exkurzi vyjedeme do hvězdárny v Pardubicích, projedeme se parníkem po řece Labe, prohlédneme si památky našeho města a nejznámější místa v něm. Podrobněji si probereme všechna roční období a vše, co s daným čtvrtletím souvisí včetně svátků, tradic, výletů, výzdoby školy a tříd, výroby dárků a přáníček, besídky (vánoční zpívání, den matek). Dále děti získávají povědomí o časových vztazích a režimu dne- co děláme celý den a s jakými předměty v průběhu dne manipulujeme).
3. integrovaný blok - Kdo si se mnou bude hrát, ten bude můj kamarád
Děti se seznamují s novými lidmi a dětmi v kolektivu vrstevníků MŠ, poznávají nové vztahy mezi dětmi, učí se komunikaci s lidmi okolo sebe. Poznávají, že člověk nemůže být sám, (jiné národnosti, kultura) společně si pomáhají, hrají si, vytvářejí se první dětská přátelství – oslava MDD. Seznamují se s různými druhy lidské činnosti. Společně se podílíme na výzdobě MŠ, pořádáme společné akce i pro rodiče (podzimní čarování, pálení čarodějnic, vánoční zpívaní aj).
Děti se seznamují se svým tělem a jednoduchou anatomií člověka (návštěva nemocnice), Na základě poznatků si uvědomují, co organismu prospívá nebo mu škodí (hygiena, otužování, oblékání, sport, potrava). Máme vytvořen projekt školního stravování: Chceme žít zdravě.
Máme vypracován školní projekt: Minimální preventivní program, který děti vhodnou formou upozorňuje na možná rizika a nebezpečí. (viz příloha). O tom že nejsme stejní, ale každý je jiný, má jinou barvu pleti a zvyky, děti seznamujeme podle metodiky Multikulturní výchovy.
4. integrovaný blok - Máme radost velikou, když hrajeme si s technikou
V dnešní době technika děti nejen zajímá, ale může pro ně být i velkým přínosem. Proto děti poznávají nové věci a pomůcky a využívají je k dalšímu učení, např. interaktivní tabule, počítače, digitální kamery a mikroskopy, mluvící skřipce, diktafony, detektory kovu, apod. Zkoušíme různé chemické i fyzické pokusy s bezpečnými látkami a přísadami. Dále se děti učí pečovat o životní prostředí, třídit odpad, účastníme se programů v excentru Paleta, navštěvujeme separační dvůr Služeb města Pardubic a pozorujeme práci popelářů. Poznávají různé materiály, zjišťují k čemu se využívají. Jezdíme MHD na různé akce, a proto děti mohou pozorovat dopravní situace na silnici. Navštěvujeme také dopravní hřiště.
Pozorujeme všechno kolem nás, seznamujeme děti s planetou Zemí a Vesmírem. Poznáváme různé prostředí město, vesnice a seznamujeme se s různými druhy dopravních prostředků, učíme se bezpečnému chování v dopravních situacích. Jsme pozvaní na exkurzi k hasičům a do městské knihovny. Poznáváme krásy naší země (výlety), poznáváme své město jeho historii a hl. město ČR.
SVÁTKY A TRADICE jsou součástí integrovaných bloků Děti se seznamují s lidovými zvyky a tradicemi, které vznikaly za dob našich dávných předků. Společně vítáme Sv. Martina na bílém koni, pečeme perníčky. Zdobíme třídy a vyrábíme dárky a přáníčka pro rodiče. Jezdíme se podívat na výstavu betlémů (výlety do Třebechovic, Hlinska apd), zahrajeme si vánoční hru. V jarním období řádíme na Karnevalu, zdobíme kraslice, vyrábíme přáníčka atd. Znalost těchto tradic patří ke kultuře národa a dětem je přibližujeme samostatně v rámci MŠ i společnými akcemi s rodiči ( vánoční zpívání, besídky apod.)
OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávací oblasti jsou odvozeny od interakčních oblastí rozlišovaných na základě vztahů, které si dítě postupně utváří k sobě samému, k druhým lidem i okolnímu světu, resp. na základě přirozených interakcí, do kterých dítě v rámci těchto vztahů vstupuje, v nichž žije, rozvíjí se a vyrůstá, učí se a také vzdělává. Jednotlivé oblasti se vzájemně prolínají, prostupují, ovlivňují a podmiňují (viz RVP PV)
1. Dítě a jeho tělo – oblast biologická
2. Dítě a jeho psychika – oblast psychologická
3. Dítě a ten druhý – oblast interpersonální
4. Dítě a společnost – oblast sociálně-kulturní
5. Dítě a svět – oblast environmentální
Hold on please…
It will only take a second.